Svenska Golfförbundet

Svenska Golfförbundet (SGF) har ett samlat ansvar för golfens utövande och utveckling i Sverige. Förbundet är en sammanslutning av landets 469 golfklubbar och med 471 000 medlemmar är golfen Sveriges största individuella idrott. Tillsammans med Svenska Golfförbundet har vi tagit fram nya golf.se som vi förvaltar tillsammans med förbundets övriga webblösningar och intranät. 

Behov

Golf.se är en av Svenska Golfförbundets (SGF) viktigaste kanaler för kommunikation och inspiration. Webbplatsen behövde en uppgradering och en modernare, responsiv design. Målet är att fortsätta vara den självklara sajten för de med engagemang i golfen, golfklubbar och golfanläggningar, men också för övriga intressenter av golf, till exempel föräldrar och blivande golfspelare. 

Lösning

Stort fokus har legat på att förbättra arbetet för redaktörerna. Genom en flexibel lösning med en modulärt upplagd webbplats har redaktörerna större frihet vilket gör det enkelt att skapa ”levande” sidor. Det har även gjort det enklare att hålla nere antalet sidmallar, ett problem som Golfförbundet hade på sin tidigare webbplats.

Resultat

En modern webbplats anpassad för mobilt surfande är utvecklad för att ge besökaren en ny upplevelse av den svenska golfvärlden. Resultatet är en webbplats som är enklare att använda och mer attraktiv för användarna. Meridium kommer fortsätta samarbetet med Svenska Golfförbundet och underhålla och vidareutveckla sin digitala närvaro för att fortsätta ligga i framkant vad gäller digital närvaro som idrottsförbund. 

Svenska Golfförbundets nya webbplats utvecklat av Meridium.

 

 

Meridium och Svenska Golfförbundet har samarbetat sedan början på 2014 och den nära relationen har varit en stor framgångsfaktor. Arbetssättet har varit transparent och täta dialoger har hållits under resans gång vilket har resulterat i ett lyckat projekt och en nöjd kund. 

 

– Vi är mycket stolta över vår nya webbplats. Med nya golf.se får vi en mycket tydligare kommunikation med vår primära målgrupp, golfklubbarna, kommenterar Ove Ellemark, chef för IT och digitala plattformar på Svenska Golfförbundet.

Arbetsgrupp
Kontaktperson Jan Lindén