Ny interaktionsdesigner på Meridium: ”Det är dags att prioritera användarna”

Hennes roll är att förenkla den digitala vardagen genom att skapa förståelse hur man tar sig från A till B. Att hon sedan tänker användarcentrerat i allt hon gör är en arbetsskada som medföljer. Vi välkomnar Sabrina Tönnkvist, ny interaktionsdesigner på Meridium!

Förstår alla vikten av din roll?

Det är väldigt olika, ibland vill man hoppa över steg som till exempel att prioritera bort användartester men det fungerar inte att ta genvägar om man vill nå sitt mål. Genom till exempel användartester kan vi upptäcka problem tidigt som vi kan åtgärda innan vi lanserar vilket ger stora fördelar i både tid och pengar.

Tänker man användarcentrerat ger det inte bara en bra upplevelse för användaren, det skapar också en positiv bild av varumärket. Har man ett mål, till exempel att användaren ska köpa eller ta kontakt, kommer det visa sig i siffor om man rättar sig efter hur användarna vill använda tjänsten. Därför är det viktigt att tänka efter först. Förstår inte användarna vad de ska göra, struntar de i det och går till en konkurrent. Det ska vara enkelt, bekvämt och gå snabbt.

Tycker du att användarna sätts i fokus?

Den senaste tiden tycker jag att fler och fler börjar förstå hur viktigt det är med användarfokus. Men det är ofta lättare sagt än gjort. Många vill tänka användarcentrerat men ändå slutar det med att de tänker inifrån och ut. Det blir en utmaning för mig att få dem och förstå kopplingen mellan användarna och affären.

Vem är du?

Jag är otroligt användarfokuserad som person, även privat. Jag tänker UX (User experience) i vardagen, till exempel nu när jag håller på att ta körkort. Om jag lägger i backen startar backkameran men när jag sedan växlar tar det en stund innan backkameran stängs av vilket gör det otydligt vilken växel jag har i. Men det handlar egentligen om att jag tänker så kring allt jag gör och ser, om det är en bra eller dålig användarupplevelse. Ser jag ett problem funderar jag alltid på hur jag skulle löst det själv.

Jag älskar att läsa böcker, både deckare men också arbetsrelaterade böcker. Det gäller att hålla sig uppdaterad då interaktionsdesign och allt annat i den digitala världen är rörligt. Jämför till exempel hur vi använder mobiltelefoner idag jämför med för fem år sedan. Jag tittar även på andras design och läser bloggar för att inspireras och samla ny kunskap. I övrigt är det familjen och vår hund som kommer i första hand.

Vad kommer du bidra med till Meridium?

Jag är väldigt bred i min roll. I min utbildning  lärde jag mig att tänka ur ett användarperspektiv och med min erfarenhet efter skolan tänker jag även från ett varumärkesperspektiv och hur affären kan upplevas på bästa sätt. Min kompetens är ett viktigt lim mellan användare och affär och där känner jag att jag kan bidra. Jag ser mig själv lite som en tolk mellan kunden och kundens användare så de kan förstå varandra åt båda håll. Jag översätter det sedan i funktioner.

Vad är ditt mål i jobbet, när är du nöjd?

Det är när jag kan se att det jag har tagit fram gör så att användarna kan agera utan att tänka. De behöver inte fundera vart de ska klicka eller hur de ska gå tillväga, det bara fungerar och är logiskt. Men också när användare säger att de har fått en bra upplevelse eftersom det är väldigt viktigt idag. Förr hade man ofta en plats man gick till för att handla en viss produkt eller uträtta ett ärende men idag väljer man en plats som är enkel och smidig. Därför är jag nöjd när användaren är nöjd.

Sabrina Tönnkvist

Vill du veta mer om hur du sätter dina användare i fokus?