Test: Är du en future person eller en past person?

Är du en future person eller en past person? Och hur får du folk att lyssna på vad du säger? Det är några av de frågeställningar som togs upp på Content Day 2017.

Den 25e januari var jag och två kollegor på plats på Venue 81 i Stockholm där vi skulle spendera eftermiddagen på Content Day 2017. Det är en temadag som ordnas av Swedish Content Agencies för att inspirera och sprida kunskap inom content marketing. Sju presentationer och en paneldebatt utspelade sig på scenen framför ett hav av åskådare. Vi sipprade på våra koppar och inhalerade ny kunskap. Mina två favoritpresentatörer var Siduri Poli och Elaine Eksvärd.

Siduri var först ut med sin presentation. Hon förklarade att det finns två typer av människor; past people och future people. Past people blickar bakåt och tycker att det var bättre förr, med till exempel stormaktstiden och monopol. De har en negativ bild och rädsla för framtiden och vill göra den kommande tiden till det som var förr. Trump är en typisk past person med sin slogan “Make America Great Again”.

Future people ser istället det negativa med dåtiden, som till exempel den ohållbara köttkonsumtionen, den globala uppvärmningen och krig. De blickar istället framåt och har hopp för framtiden. De bygger en ny framtid genom att lära sig nya saker och samla nya perspektiv. Exempel på future people är personerna som har uppfunnit konstgjort kött och personerna som planerar att starta en koloni på mars år 2025 (samma år som Stockholm stad planerar att vara klar med Slussen). Det är future people som lär sig av dåtidens misstag och skapar innovationer för en bättre framtid. 

Siduro har som mål i livet att skapa fler future people och har därför grundat start-up fabriken Changers Hub som erbjuder kostnadsfria kurser, seminarier, studiebesök och privatlektioner med idécoachning.  

Okej, så nu vet du hur du kan bli en future person som har innovativa idéer för framtiden. Problemet är bara att du inte vet hur du ska kommunicera ut dina idéer. Läs vidare för att lösa det med två enkla knep!

Knäck kommunikationskoden

Elaines Eksvärd var inte bara bra på scen, hon är en retoriker. "Säger lyssnarna att du är bra, så är du bra. Säger lyssnarna det du har sagt är du en retoriker”. Citat från Elaine strömmade in under #contentday2017 på Twitter så fort hon hade klivit upp på scen.

Majoriteten av tweetsen innehöll citatet "Ett budskap ska inte ut, det ska in. I hjärtat."

  • Tips #1 är därför att tänka på hur du presenterar budskapet framför hur du ska sprida budskapet.

Enligt Elaine tar det 90 sekunder innan en person börjar lyssna när du träffar personen för första gången. De första 90 sekunderna scannar mottagaren av ditt utseende och kroppsspråk för att skapa sig en bild av dig.

  • Tips #2 är därför att vänta ca 90 sekunder innan du börjar prata för att vara säker på att alla lyssnar.

Finns det någon person i din närhet som folk brukar citera och lyssna på, oavsett vad hen pratar om? Gör den personen något speciellt som inte andra gör? Fundera på det ett tag så kanske du hittar dina egna knep för att knäcka kommunikationskoden!