Sociala medier handlar om lust och bekräftelse

Glöm torftiga produktbeskrivningar och köpknappar - innehåll på sociala medier behöver beröra och vara utformat tillräckligt enkelt för mig som användare att agera på.

Att jobba med sociala medier är ingen linjär resa, dels för att algoritmen för vad som är relevant ständigt omarbetas, men även för att våra beteenden i olika sociala kanaler förändras över tid. Som så mycket annat så handlar det alltså om att lära sig av andras erfarenheter och att testa sig fram till vad som funkar.

Igår var jag och mina kollegor Fredrik, Sara och Emelie på en bra kurs i sociala medier hos Webbdagarna Academy, modererad av Emma Blom från Social Industries, och jag delar gärna med mig av de tips jag tog med mig. 

Ifrågasätt engagemanget ständigt

Vad hade du själv gått igång på - Information om att Försäkringskassan önskar alla en glad påsk eller en jättesmaskig bild på en frukostbuffé? En lång text med länkar och siffror som förklarar hur bra en skruvdragare är eller en film om hur en flykting fått ett kärleksfullt bemötande?

Sociala medier är ett tidsfördriv, den moderna tidens "Aftonbladet", och i bruset av tusentals inlägg som konkurrerar om din uppmärksamhet är det inte lönt att lägga ut sånt som inte engagerar de som är utom företaget. Innehåll i sociala medier som ingen engagerar sig kring rankas automatiskt lägre i relevans och då är det att slänga pengar i sjön att lägga ut en annons om att köpa toners eller liknande eftersom den låga relevansen medför att t.ex. Facebook kommer att prioritera bort det inlägget i förmån för andra mer populära inlägg. Tänk bort traditionella annonser med köpknappar, en bättre väg är alltså att "dansa med" vad som går hem i de olika kanalerna hellre än att själv hitta på ramverket för innehållet. Vad hade väckt lust hos dig när du sitter med sociala medier på tunnelbanan och vad hade fått dig att känna bekräftelse? 

Bestäm hur användarna ska agera på innehållet

Emma Blom visade flera exempel på mindre lyckade inlägg och det nog vanligaste misstaget var att inlägg innehåller för många saker att ta ställning till som användare, t.ex. en lång text med mycket information att bearbeta och ibland både en länk, en instruktion om att dela och använda en speciell hashtag och en film med en uppspelningsknapp i samma inlägg. Ett bättre alternativ är att i förväg tänka ut hur man vill följa upp inlägget och forma innehållet i inlägget därefter.

Den gyllene regeln är att bestämma sig för en endaste handling som man vill att användaren ska utföra och utforma uppmaningen i inlägget för det syftet. Vill du att användaren ska välja att spela upp er film i syfte att sprida ert varumärke - nöj dig i så fall med att användaren gör det och vilseled inte med att lägga en länk eller en lång text innan filmen, formulera i stället en kort mening som uppmanar till att se filmen och inget mer.

Relevanta landningssidor

Om ditt mål är att driva trafik från sociala medier till din webbplats så är det också viktigt att användaren landar rätt. Tänk vilket guldläge du har när användaren faktiskt tagit ställning till att hon är nyfiken på det där jobbet och du slarvar bort det tillfället med att skicka användaren till startsidan för din webbplats istället för till jobbannonsen som inlägget handlade om, inte bra alls. Eller när jag som hastigast ser ett par snygga skor som jag är beredd att köpa på studs och istället för att komma till produktens sida på webbshopen kommer till ett krångligt sökformulär.

Relevanta landningssidor inger förtroende och är avgörande för att användarna faktiskt kommer att löpa linan ut.

Lev som du lär

Det sista tipset jag har att delge är att surfa mycket på sociala medier, för inspiration och för att se vad andra företag gör så att du vet vad det är du konkurrerar med. Så när chefen undrar varför du sitter så mycket på Facebook och Instagram så tycker jag att du lugnt kan luta dig tillbaka och säga att du omvärldsbevakar för att företaget skull!