Sex tips: Så lyckas du nå din målgrupp på Facebook!

Hur gör man för att lyckas nå ut i bruset på Facebook? Det är lika viktigt att tänka på innehållet i dina inlägg som att tänka på spridningen av dina inlägg. Här kommer våra sex bästa tips på hur du kan lyckas bättre med spridningen på Facebook!

Tips 1: Knäck algoritmen

Nu har Facebook funnits så pass länge att användarna följer alldeles för många sidor för att hinna läsa allt som sidorna publicerar. Dessutom läggs fler och fler vänner till som också bidrar till att nyhetsflödet uppdateras med rasslande takt. Därför har Facebook gjort en algoritm som räknar ut vad som är relevant för varje användare att se. En konsekvens av algoritmen är att dina följare inte längre ser alla inlägg du lägger upp. Dina inlägg kan istället dyka upp i nyhetsflödet hos personer som aldrig har varit inne på din sida förut. Antalet följare påverkar alltså inte hur många i personer i din målgrupp du når.

Tips 2: Använd budgeten smart

Att köpa följare är som att kasta pengar i sjön. Satsa din budget på att istället skapa annonser på Facebook, så att du når ut till många personer. Du kan styra så att annonsen bara syns för specifika områden och personer. Lämna inte ut all information om du vill driva trafik till en annan sida. Gör istället flera annonser som har olika vinklar, testa dig fram och analysera vilka annonser som fungerar bäst – då vet du vilka annonser du ska satsa på.

Tips 3: Rätt format ger mer spridning

Facebook vill att vi ska använda deras nya funktioner. Därför prioriterar Facebook inlägg som är formaterade i det senaste formatet, just nu live-videos, framför de gamla formaten (till exempel en bild med bildtext). Så håll koll på de senaste uppdateringarna och använd de nya formaten. Tänk även på att varje inlägg ska vara anpassad för en person som möts av varumärket för första gången, då personerna som ser dina inlägg kanske inte är dina följare.

Tips 4: Var relevant

För att dina inlägg ska upptäckas i mängden gäller det att du är relevant. Förutsätt att ingen är intresserad av dig eller din produkt och fundera istället på vad din målgrupp faktiskt är intresserad av. Tänk att du bryr dig om dem och posta något som de vill se. Nostalgi eller innehåll som väcker känslor brukar de flesta bry sig om och ta ställning till.

Tips 5: Kvalitet framför kvantitet

Publicera hellre få relevanta och genomtänkta inlägg som sticker ut än flera spontana inlägg. Till exempel bör du lägga till subtitles på videos då de flesta inte sätter på ljudet när de ser en film i nyhetsflödet. Du behöver inte vara "always on" och uppdatera varje dag eftersom det då finns en risk att uppdateringarna blir ignorerade i flödet om de inte är tillräckligt relevanta.

Tips 6: Skapa engagemang

Ha max en call to action och gör den tydlig. Tänk på att varje knapp, länk eller tagg är en call to action då de uppmanar till att bli klickade på. Det gäller även "visa mer"-länkar i långa brödtexter. Använd därför brödtexten enbart till att skriva en kort intresseväckare till det du vill att mottagaren ska göra. Om du till exempel vill att mottagaren ska se en video så ska brödtexten driva användaren till att titta, inte avslöja innehållet eller leda bort dem till andra sidor. 

Källa: Tipsen kommer från kursen Marknadsföring i sociala medier med Emma Blom (grundare av Social industries). Hon har jobbat med sociala medier sedan 2011 och uppdaterar och justerar sina kurser flera gånger om året då beteendet i sociala medier ständigt förändras.

Linnea Kristel

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att nå din målgrupp?

  1. Alla
  2. Kod
  3. Strategi/UX
  4. Friskvård
  5. Företagskultur
  6. I fokus
  7. Appar
  8. Trendspaning

Fler blogginlägg

Transparenta löner - ingen omöjlighet Idag pratas det mycket om att företag ska sträva efter mer öppenhet och transparens. Medarbetarna ska känna sig delaktiga och våga ta egna beslut. För att det ska vara möjligt behövs insyn och all information ska om möjligt vara öppen. Det är inte så svårt, förutom när det kommer till löner. Det var i alla fall vad vi trodde!