SEO-reflektioner för 2017

Ett helt nytt år med nya möjligheter är här. Vi har tagit fram vår alldeles egna tomma canvastavla som vi nu skall fylla med allt det som vi vill att vår webbplats skall uppnå under 2017. I min reflekterande strategisfär finns det många målningar att utforma och just inom ämnet SEO (Search Engine Optimization) förväntas tavlan formas efter både nytt och gammalt.

Vem i hela världen kan man lita på?

SEO har och kommer alltid vara den strategiska teknik som tar längst tid att bemästra och komma vidare med. Det sker ständigt uppdateringar hos sökjätten Google (som äger större delen av sökindustrin) och det märks för alla oss som har målgrupper som hittar oss genom söktermer i olika sökresultatlistor. Google kanske inte alltid berättar hela sanningen bakom alla uppdateringar som sker men det är egentligen inte heller det som är viktigt. Det viktigaste är att du som vill komma vidare med din webbplats genom SEO-arbete tar dig tiden till det och inte tummar på kvalitén. Under 2016 har SEO varit ett virrvarr av diskussioner kring allt från RankBrain och Deep Machine Learning till AMPs (Accelerated Mobile Pages) men i bakgrunden har ändå allt som vi redan vet fortfarande varit otroligt viktigt. Som R.L. Adams nämner i sin artikel på forbes.com är jag också övertygad om att en stark grund är början på alla framgångar. Ser jag till att min webbplats är optimerad, tekniskt crawlbar och innehar en god länkprofil så är jag redan en bit på vägen. Då är det fundamentala redo för det som jag tror kommer dominera och fortsätta utvecklas under 2017 - innehåll, varumärke och spridning.

Det vi fått känna på under 2016 är att vårt mobila användande nu är mer än väl etablerat och att våra sökfrågor speglar i vilka situationer vi befinner oss. Det är viktigt att vi känner oss trygga med dom webbplatser som vi besöker utifrån mobila enheter helt enkelt. När vi är på språng tänker vi på ett sätt medan en dag på jobbet framför laptopen skapar en helt annan situation med tillhörande behov som kräver t.ex. responsivitet och anpassad design. Det är också därför jag tror starkt på att 2017 är året då varumärkets värde och trovärdighet tar ännu mer plats. Ett varumärke är så mycket mer än sin digitala närvaro och för att bilda sig en uppfattning kring ett varumärke så krävs det att man har koll på all marknadsföring som sker och hur det påverkar målgrupperna. Det är också där sökresultatlistorna och den verkliga världen smälter ihop. Vi får ett behov i en situation, vänder oss till Google med vår fråga och inväntar tillfredsställelse i form av det perfekta innehållet. Lösningen i SEO-arbetet bygger på att ni har optimerat er webbplats till punkt och pricka och har ett trovärdigt varumärke medan själva behovet som växt hos människan som söker enbart bildats ur ett känslomässigt beteende. Det är också därför varumärken blir känslomässiga för oss eftersom vi vänder oss till dom när vi känner någonting. En sökresultatlista blir vår självhjälpsbok, resultaten våra olika alternativ och vi vill till varje pris genom dom återfå vår kontroll igen.

Hej Google! Hur mår du idag?

Under 2017 tror jag på att Google vill ta nästa steg och skapa en mer "mänsklig" och medveten sökmotor. Som Gianluca Fiorelli nämner i sitt blogginlägg på moz.com (med snygga bildliknelser från robotserien Westworld) vet vi vad Googles stora AI-ambitioner kommer ifrån och dom kommer naturligtvis inte uppfyllas under 2017 men målen framåt är väldigt tydliga. Även utvecklingen inom röststyrda sökningar genom t.ex. Siri är något som också ständigt innehar sökmotorernas uppmärksamhet då vi uttrycker oss på olika sätt i skrift gentemot när vi ljudmässigt talar om vad vi har för behov. Vår röst är det som gör oss unika och naturliga i vårt uttryck vilket Google vill ta vara på. Även där finns det mycket som kan adderas i Googles algoritmer som skapar en mer "mänsklig" sida. Vi kan därför snabbt förstå att det finns ett syfte med att vi faktiskt hela tiden vänder oss till en sökmotor när vi vill ha svar. Det allvetande och kontrollerande behovet som vi människor rent naturligt har gällande att få svar på frågor avspeglas och att kunna ta vara på det fullt ut är Googles absoluta mål. Det är ju också därför innehållet vinner i slutändan eftersom det är i det vi finner det vi söker även om SEO också har en teknisk sida som är viktig att bemästra.

Ur en teknisk aspekt är jag ett stort fan av strukturerad data och hur Google väljer att göra sökresultatlistorna mer informativa genom t.ex. knowledge graphs och rich snippets. Jag tror att den strukturerade datan kommer bli mer och mer obligatorisk att använda på webbplatser under 2017 för att skapa bättre CTR (Click Through Rate) och jag tror också att ett proaktivt användande kommer skapa styrka för ens domän på längre sikt. Vi vet sedan innan att Googles sökrobotar är, tills den medvetna sökmotorn verkligen blomstrar på riktigt, en maskin och därför ser saker annorlunda gentemot vad vi gör. Därför är det också troligt att den strukturerade datan och dom rich snippets som Google tillhandahåller kommer fortsätta utvecklas och skapa fler möjligheter för våra webbplatser att synas bättre. Att vi sedan kombinerar detta genom att vara konsekventa med hur, när och varför vi delar vårt innehåll i t.ex. sociala medier tror jag verkligen kommer ge pluspoäng gentemot konkurrenterna när alla redan satt det fundamentala och letar med ljus och lykta efter det som kan få just deras innehåll att sticka ut.

Den mänskliga faktorn

Sammanfattat har jag över lag en väldigt mänsklig syn på SEO och det arbete jag tror man behöver lägga ner för att lyckas under 2017. SEO är mänskligt och mer än vad ögat ser men blir i praktiken en strategi som hamnar mitt emellan eftersom sökningar och förfrågningarna sker genom webbaserade sökmotorer som kräver maskineri och teknik för att fungera. Det är därför jag tror (och hoppas) att SEO kommer fortsätta utvecklas mot det mer medvetna hållet under 2017 eftersom en fråga på Google både börjar och slutar med en mänsklig handling. Ett innehåll som har god synlighet i en sökresultatlista befinner sig där av en anledning och vägen till den anledningen går inte att uppnå utan spridning mellan faktiska människor som tillsammans uppskattar innehållets värde. I slutändan blir därför framtiden för SEO rent naturligt mänskligare eftersom när vi människor uppskattar någonting så vill vi mer än gärna föra informationen vidare och få med oss alla andra.

Här hittar du med om vår syn på digital strategi som hjälper dig att få ut det mesta av digitaliseringens möjligheter.