SEO ligger i betraktarens öga

Är det inte alltid så att det finns så mycket mer än vad vi faktiskt ser med våra ögon? Sökmotoroptimering (SEO) dansar ständigt efter premissen att det finns två sidor av ett mynt. Innehåll frontar ofta med den polerade ytan och optimeringsarbetet bakom glöms lätt bort i glädjeyran när innehållet skapar engagemang och ger kraft till ens webbplats. Det är därför SEO aldrig skall försummas när man arbetar med sin webbplats - för alla delar av en webbplats är viktiga.

Känna sökmotorerna på pulsen

Under 2018 har sökmotoroptimering och synlighet på nätet fått sig en rejäl välbehövlig käftsmäll i form av att GDPR kom och knackade på i slutet av maj. Webbstatistik och hur alla människors personliga integritet nu alltid verkligen måste finnas med när vi t.ex. utvecklar webbplatser och skapar strategier för att lära känna våra användare har förändrats och det till det bättre. Om vi fokuserar på SEO-världen så kan vi fortsätta att förstå dess inverkan och värde på oss genom att exempelvis snegla på senaste Svenskarna och internetrapporten som tydligt berättar för oss att 61 % Googlar och 47 % tycker det varit enkelt att hitta rätt sökord när de söker på internet. Det blir otroligt tydligt att arbetet med SEO fortsätter att vara viktigt eftersom det fortsätter vara en del av vår vardag. För mig bör SEO 2018 också präglas av vägen till att synas med ett syfte och inte synas för att bli sedd.

Ligga på SEO-locket

Det klurigaste är egentligen att få alla som behöver att förstå hur viktig sökmotoroptimering är för ens webbplats existens. Det räcker med att slänga ett öga på sin webbplats webbstatistik och sortera sina besökare efter källan de använde för att nå webbplatsen för att förstå. Men hur får man andra att förstå när god synlighet kanske till och med kommer på köpet för ett större varumärke? ”Vi behöver inte jobba med SEO för vi syns redan bra på Google” kanske någon säger. I den meningen ligger inte bara en del självgodhet utan även en ignorans mot att världen ur alla dimensioner är extremt föränderlig. Josh McCoy på Search Engine Journal synar i sin artikel ”Why Big Brands Shouldn’t Ignore SEO”  hur SEO för stora varumärken kan te sig där jag tycker att han beskriver mentaliteten som kan finnas väldigt konkret. Skulle man som företag inte bry sig eller i alla fall inte ens läsa vad t.ex. Googles ständiga algoritmuppdateringar innefattar missar man möjligheten att bli bättre – och vem vill inte bli bättre? T.ex. gjorde Googles Mobile First-uppdatering att många faktiskt tänkte till kring att deras webbplats måste fungera smidigt på mobila enheter även om deras synlighet i övrigt togs för given. Det är aldrig kul att behöva vara efterklok gällande SEO som så enkelt kan etableras i det dagliga arbetet med webbplatsen.

Det fina i söksången 

Det är svårt att få fatt i SEO-resurser när förändringar sker lite när som och utan garantier när även konkurrenter tycks segla förbi i sökresultaten utan bekymmer. Det känns också omotiverande när man ser att det funkar superbra för andra som kanske inte behöver göra så mycket alls SEO-mässigt och själva sökvolymen på varumärkesorden skapar en ”sköter sig självt”-effekt. Det är i denna realisation man ska ta sig i kragen och förstå att alla kan hitta sin nisch SEO-mässigt. Då kommer man kunna se SEO-arbetet som ett roligt samarbete där man lär sig massor om sina användare, design, interaktion, teknik, kod, kvalitativt innehåll och hur ens varumärke uppfattas i sökresultatlistor överallt. SEO är användarens spelplan och det är dags att befinna sig på den även om ni tror att konkurrenten redan har vunnit.

Läs vår guide till höger och kom igång med ert SEO arbete genom 10 konkreta tips!

Emelie Rosenqvist

Är du redo att ta dina SEO-kunskaper till nästa nivå?

Kom igång med SEO!

10 tips för att kickstarta ert arbete.