När du är i din egen lilla värld

Brukar du lyssna när andra människor pratar? Dum fråga tänker du och förmodligen svarar du ”ja, självklart!” rätt fort. Men om du tänker efter en stund så kanske svaret inte blir lika självklart, för vad innebär det egentligen att lyssna på en annan människa – på riktigt? Det innefattar nämligen så mycket mer än att du lånar ut dina öron och din tid.

Where Are Ü Now?

För att förstå människors förmåga kring att lyssna är det absolut enklast att rannsaka sig själv, vilket för en del kan vara klurigt i sig. Vi hamnar i situationer när vi behöver lyssna mest hela tiden när vi pratar med våra vänner, vår familj eller kunder på jobbet. När vi på Meridium jobbar med våra kunder är det extremt viktigt att vi är duktiga på att lyssna och förstå kundernas behov. Vi behöver lyssna för att kunna förstå vilket behov vi skall hjälpa till att lösa och hur det kan göra världen bättre för kundens kund. 

Vi har nog alla upplevt när någon inte lyssnar på oss. Det syns på personens kroppsspråk och deras gensvar. För när någon verkligen lyssnar på dig kommer förmodligen er konversation prägla hela dagen och ni kommer minnas vad ni pratade om och varför ni pratade om det. Jag tror dock att det är mänskligt att ha alldeles för mycket i huvudet och därför rent naturligt blir vi otroligt dåliga på att verkligen lyssna på andra. Vi kan inte rå för det helt enkelt.

I podcasten The Knowledge Project av Shane Parrish pratar Shane bland annat om just den inre rösten med Naval Ravikant (VD och medgrundare för AngelList). Naval’s syn på lycka handlar exempelvis mycket om att dämpa den inre rösten och bli av med begäret efter saker och tillstånd eftersom de är flyktiga och nyckfulla. Han pratar istället om att livet handlar om att lära sig att leva i nuet och det genom att inte tillåta den inre rösten att ta över på det enorma sätt som den idag gör för majoriteten av alla människor. Alla du möter när du t.ex. är ute och promenerar tänker inte på att de promenerar utan på allt annat än deras färd fram på skogsstigen. Just det tankesättet kring nuet och värdet av nuet går också tydligt in i varför det är så svårt att verkligen lyssna på en annan människa. Det är inte så konstigt att det är sällsynt när alla redan går runt och har inre monologer med sig själva hela tiden! Hur stor är chansen att en konversation med en annan människa blir värdefull då?

Listen to your heart

Det viktiga i att verkligen kunna lyssna är att du, som Naval nämner i podcasten, lär dig uppskatta nuet och den du pratar med på ett mer ärligt plan. Då kommunicerar ni inte för att någon av er vill få ut något av det eller för att uppfylla ett dolt mål som era inre dialoger har fantiserat ihop. Er kommunikation blir istället uppfyllande för er båda eftersom kraven och tankarna inte får ta mer plats än du tillåter. Du blir helt enkelt en bättre lyssnare om du blir bättre på att sluta leva i huvudet och istället förstår värdet i stunden som är just nu. Jag tycker Naval’s exempel kring att lära sig att stoppa tankarna när man t.ex. gör monotona saker som att borsta tänderna eller tar en dusch sätter pricken över i:et. Jag känner verkligen igen det där kring hur tankarna börjar flyga som mest när jag gör något enformigt och då känns det också logiskt att det är just där tillfället för att börja motarbeta tankarna uppenbarar sig.

Så när du lärt dig att enbart tänka på tandborstningen när du borstar tänderna då är du ett steg närmare nuet. Hur banalt det än må låta blir du också en bättre lyssnare på köpet eftersom ditt sinne är befriat från din hjärnas konstruerade bild av verkligheten. Både i relation till dig själv likväl som kunderna du kanske jobbar med i dina projekt gör en god lyssnare ett mycket bättre jobb än den som tror sig vara det. Testa själv på att öva upp hur du lyssnar i kommunikation med någon så kommer du till slut säkerligen bli ännu bättre på att kunna lyssna utan att tänka på vad du ska äta ikväll, om det soliga vädret kommer hålla i sig eller om mötet i morgon kommer gå bra. Otroligt befriande, eller hur?

  1. Alla
  2. Kod
  3. Strategi/UX
  4. Friskvård
  5. Företagskultur
  6. I fokus
  7. Appar
  8. Trendspaning

Fler blogginlägg

Styrkan i ett socialt intranät – sju tydliga framgångsfaktorer Varför behöver organisationer ett socialt intranät? Jo, en väl fungerande plattform för att kommunicera kan skapa en konkurrensfördel för många. Bättre informerade medarbetare och ökad produktivitet är bara några av de fördelarna som vi har listat.