Fullt hus när Meridium bjöd på frukost

Den 6:e oktober genomförde Meridium ett frukostseminarium med temat ”Hur får vi fler medlemmar” som vände sig till personer med ansvar för digitala kanaler i medlemsorganisationer. Det visade sig vara ett ”hett” ämne. Seminariet blev snabbt fullbokat och vi var tvungna att byta upp oss till en mycket större konferenslokal.

På seminariet deltog våra kunder Handelsanställdas förbund och Vårdförbundet. Deltagarna på seminariet fick höra hur de båda fackförbunden arbetar såväl strategiskt som operativt för en stark närvaro i digitala kanaler. Båda organisationerna har Meridium som digital partner och tillsammans arbetar vi aktivt för att skapa bättre möjligheter till medlemsrekrytering och behållande av befintliga medlemmar.

Handelsanställdas förbund har haft en positiv medlemsutveckling de senaste åren, mycket tack vare satsningen på sin webbtjänst handels.se som lanserades i en ny version för ca ett år sedan.

Lena Gennemark Edsbäcker, kommunikationschef på förbundet, berättade bland annat:

– Vi gillar att våga testa olika digitala initiativ. Sedan mäter vi och analyserar. Det är ett effektivt och kul sätt att jobba. Att mäta och analysera kommer vi att arbeta mer med och vi ser fram emot ett fortsatt stöd av Meridiums webbstrateger.

– Vi vill verkligen tipsa andra medlemsorganisationer att göra samma sak, tipsade Lena.

Vårdförbundet har under året påbörjat arbetet med en ny webbplats. En resa som började 2012 när en ny kommunikationsplan togs fram och 2014 då den nya digitala strategin producerades. På seminariet fick vi även en liten förhandstitt på deras nya webbplats. Förbundet har också genomfört en effektkartläggning inför utvecklingen av den nya webbplatsen.

– Vi lanserar den nya webbplatsen under Q1 och vi ser fram emot en nystart på vår digitala satsning med fokus på att både rekrytera och behålla medlemmar, berättade Linda Engshagen, webbredaktör på Vårdförbundet.


Vårdförbundet på scenen under frukostseminariet.