En cool tjej med känsla för sociala medier!

Hon lever på sin hobby som fotograf tack vare en engagerad och genomtänkt närvaro i sociala medier. Jag träffade henne för att hitta tips att delge inom sociala medier.

Malin Lundgren har gjort en resa från beräkningsingenjör till konsultchef och senare säljchef. Hela vägen har det kreativa intresset funnits i bakgrunden och visats flitigt i sociala medier, något som lyckats så bra med att hon idag sagt upp sig för att helt och hållet leva på sin hobby som fotograf.

En eftermiddag i september kom Malin till Meridiums kontor på Humlegårdsgatan för att träffa mig och mina kollegor Sara och Fredrik.

Det började med en blogg

För nio år sedan när Malin blev mamma för första gången startade hon en blogg, pastill.nu. På bloggen la hon ut bilder på saker hon pysslade, mest för sin egen skull till en början. En central del i vad som publicerades på bloggen var att bilderna skulle vara bra, vilket uppmärksammades via positiva kommentarer och ett stort antal följare. Hon blev motiverad att göra bilderna ännu bättre och att uppdatera bloggen ännu oftare. Efter en tid hade Malins blogg 1500 unika besökare varje dag och hon insåg att detta kunde vara en början på något, men hon visste inte riktigt vad.

Kommersiell efterfrågan

När bloggen växte i popularitet fick hon förfrågningar om att annonsera och olika leverantörer skickade varuprover i hopp om att bli omnämnda på hennes blogg. Malin såg fortfarande bloggen som en hobby och tackade nej till kommersiella inslag, men hon var mån om att vårda sitt personliga varumärke och att fortsätta underhålla bloggen.

För några år sedan blev Malin kontaktad av tidningar som Amelia, Elle Interiör, Bolig Drøm mfl. Tidningarna ville använda Malins bilder till artiklar om inredning och pyssel.

- Jag blev smickrad, berättar Malin, men jag fick inget direkt betalt för bilderna mer än att mitt namn och varumärke syntes i olika reportage.

Senare kontaktades hon av utländska tidningar som såg det som självklart att betala för bilderna och svenska JM ville köpa Malins bilder till sina inspirationsmagasin. Malin kände sig överväldigad och detta blev startskottet för Malins företag Pastill Foto:

- Wow! Folk vill betala för mina bilder, nu är det på riktigt!

 

Nya företaget Pastill Foto

Malin fotograferade på bröllop och fotade porträtt av barn och gravida. Hon delade sina bilder på Facebook och Instagram och efterfrågan på fotouppdrag ökade. Till en början drevs företaget vid sidan av hennes jobb, men efter ett tag hyrde hon in sig i en studio med en annan fotograf och trappade ner sitt jobb till halvtid. Nyligen har Malin tagit steget till att ha en egen studio och satsar nu på sitt företag på heltid.

Tips för framgång i sociala medier

Fotograf och bildhantering är säkert en annan brasch än för många av er som läser det här inlägget, men jag tycker det finns många framgångsfaktorer från berättelsen om Malin som kan tillämpas även i andra branscher. Jag har läst ut följande tips när jag lyssnat på Malin:

Ett genomtänkt varumärke

Malin vill uppfattas som personlig och vill att de som följer henne ska få en känsla av att de lär känna henne. Hon lägger därför ut en del personliga bilder på sig själv och på sina barn, men hon är noga med att inte vara för privat. Hennes bilder har ett gemensamt formspråk och hennes annonser på fotoerbjudanden stärker den bild hon vill förmedla av sitt varumärke.

Ett relevant innehåll

På ett strukturerat sätt har Malin avsatt tid för att ge feedback på inlägg på liknande bloggar för att andra ska länka till hennes blogg och sprida hennes varumärke på andra webbplatser med liknande innehåll. En genomtänkt strategi för att rankas högt på sökmotorer som t ex Google och för att synas på andra webbplatser med liknande målgrupp.

Ett intressant innehåll

Malin märker att innehåll som sticker ut lite blir mer intressant. När hon delat många liknande foton på nyfödda t ex, väljer hon att bryta av med någon personlig bild som särskiljer sig lite. På liknande sätt kan det vara bra på en blogg t ex att skriva ett inlägg som sticker ut lite eller tar upp ett nytt ämne eller använda en ny infallsvinkel. Innehåll som är intressant och sticker ut från ens konkurrenter har större chans att delas och uppmärksammas.

En genomtänkt kommunikationsstrategi

De sociala medier som Malin har valt att synas på är Facebook, Instagram och Pinterest. Bloggen håller hon levande för att driva trafik till sina andra kanaler och för att förstärka sitt personliga varumärke. LinkedIn finns hon med på, men mest för att synas med CV. Malin marknadsför populära inlägg på Facebook och väljer noga vilka hon riktar annonserna till.

En inpirerande träff som motiverade mig att vara med och se över hur vi på Meridium använder sociala medier. Förhoppningsvis hittade du också något guldkorn i berättelsen om Malin!

www.pastill.nu
www.pastillfoto.se
www.facebook.com/PastillNu