Därför är bra texter så viktiga!

En träffsäker text får läsaren att känna, tycka och agera som tänkt. Texters utformning kan alltså vara helt avgörande för att ni ska sticka ut bland era konkurrenter.

Jag vill slå ett slag för att det är en konst att skriva bra texter. Ofta förväntas vem som helst i organisationen kunna skriva, vilket jag tycker är synd när man ser till extern kommunikation. En text full av instuckna bisatser kan ju t ex distrahera läsaren från att följa den röda tråden, medan en välskriven text istället flyttar fokus till budskapet med själva texten.

Nedan sammanfattar jag några av mina personliga tips för bättre texter.

Syftet med texten

Vilket syfte en text har är ju närbesläktat med vilket högre syfte som t ex webbplatsen har där texten finns med. Vill du underhålla, beröra, väcka debatt, informera eller vara lättsam? Nyckelfrågor är vilken målgrupp som texten riktar sig till och vad målgruppen vill ha.

Jag tycker t ex att Försäkringskassans publika webbplats har jättebra texter för att de besvarar mina frågor i precis rätt ordning - först läser jag mig till om jag kan söka bidrag, sedan hur mycket bidrag jag kan få och sist hur jag gör för att söka bidrag och när jag kan förvänta mig en utbetalning. Om jag inte har rätt att söka bidraget behöver jag alltså inte läsa hela texten och blir frustrerad i onödan - klockrent!

Vad vill du att läsaren ska tycka, känna och göra?

Tänk igenom vad du vill att läsaren ska göra efter att han eller hon har läst texten. Ska hen köpa de där coola skorna som texten handlar om - visa i så fall en köpknapp i samband med texten. Ska hen bli berörd och vilja göra skillnad - beskriv i så fall hur man går till väga för att bli månadsgivare eller för att ge en gåva. Ska hen bli intresserad av att anlita en tjänst som ni erbjuder - visa i så fall vem man kan kontakta för mer information.

Övertyga läsaren och stick ut!

Texter måste vara ärliga och äkta, annars funkar dom inte. Skriv om det du kan något om och är engagerad kring, ta hjälp av en person som kan området annars. En annan viktig sak är att ställa sig själv frågan ”vad är grejen?", dvs. vad skiljer den här texten från andra texter som handlar om samma sak? Om man inte lyckas med att hitta en intressant infallsvinkel så riskerar man att texterna upplevs som slentrian utan att lämna något bestående intryck.

Skriv enkelt

Tydlighet i språket vinner oftast i längden. Undvik krångliga begrepp och onödiga utsvävningar, de bidrar oftast bara till att du upplevs som osäker och okunnig. Skriv mer rakt på istället och våga attackera texten! Tänk efter om du kan korta ner dina meningar och våga välj bort text som inte tillför något till essensen. I många fall fungerar det också bättre att visa än att beskriva, t ex med hjälp av bilder och/eller videos.

8 av 10 läser rubriken, 2 av 10 läser resten

Rubriken är avgörande för om resten av texten kommer att bli läst. Att formulera en bra rubrik är en konst och här är kvällstidningarna lite av experterna inom området. Att använda kvällstidningarnas rubriktrender rakt av funkar säkert inte i alla sammanhang, men följande tips kan du ha i åtanke när du ska väga ordvalen i rubriken:

  • Skriv en aktiv rubrik
  • Använd direkt tilltal - du!
  • Löser du någons problem - tala om det!
  • Tala om varför dina läsare ska göra något
  • Ord som "gratis" eller "kostnadsfritt" lockar
  • Jämför med hur dina konkurrenter formulerar sig

Så slarva nu inte bort din externa kommunikation med att "klippa-och-klistra" gamla texter från en tidigare webbplats. Ta hjälp med innehållsarbetet av någon som kan!