Så springer du om dina konkurrenter

På Meridiumdagen hade jag förmånen att lyssna på Mia Kolmodins föredrag som kretsade kring hur man undviker att bli omsprungen när världen förändras i rasande takt. Detta är nog en av de viktigare frågorna i styrelserummen just nu när hjulen snurrar snabbare och snabbare och konkurrenter dyker upp från ingenstans. Vad kan vi som organisation göra för att undvika att bli tagna på sängen?

Mia inledde sin presentation med att prata om hur komplex världen har blivit och hur vi i denna komplexa miljö lyckats glömma bort att fokusera på kunden. Störningsmomenten har blivit för stora och detta har resulterat i att man inte har fokus på att leverera värde till kunden. Vi har även gått i fällan att försöka följa en fast plan trots att kundens behov förändras över tid. För att hinna med i den snabba förändringen tvingas vi jobba med många saker samtidigt. Helt plötsligt verkar alla sitta i viktiga möten men ingen genererar värde till kunden.

Kraven på produktivitet och innovationskraft ökar och stressen att leverera hämmar kreativiteten.

Detta skapar en negativ spiral som blir mycket svår att ta sig ur. Orsaken till problemet enligt Mia är att vi inte är organiserade för att hantera komplexa situationer.

För att lösa komplexa problem behöver många olika kompetenser vara involverade. Många kompetenser innebär oftast många människor som på något sätt behöver kommunicera och dela samma målbild.

Mia talade vidare om människans oförmåga att göra många saker samtidigt. Vi är helt enkelt inte byggda för ”taskswitching”. Till exempel har aktivitetsbaserade kontor i vissa fall visat sig minska produktiviteten med 50 % eller mer.

Dagens organisationer är ofta traditionella hierarkier och matrisorganisationer. Resultatet blir att organisationen byggs upp med fokus på kontroll istället för att strukturen optimeras för att vara mer lättrörlig.

Lösningen på problemet är enligt Mia ett system som sätter kunden i fokus och som möjliggör flexibilitet, lärande och som kan skalas upp på ett smart sätt. Detta åstadkommer man genom att skapa korsfunktionella lean teams som jobbar nära kunden eller ännu bättre, tillsammans med kunden.

Hela organisationen behöver få ett tydligare agilt mindset. Ledarskapet behöver bli mer coachande istället för övervakande.

Mia pratade vidare om ett antal förflyttningar som organisationen som helhet måste göra.

Presentationsbild från Mias presentation på Meridiumdagen. 

Meridium har jobbat internt med i princip alla områden som Mia pratade om och det känns otroligt inspirerande att vi nu får förmånen att hjälpa våra kunder på samma förändringsresa som vi gjort på Meridium. Vi har hunnit med att göra många misstag under vår förändringsresa och delar gärna med oss av våra erfarenheter!

Mats Lindblom

Ser du behovet av en förändring i er organisation så tar vi gärna ett förutsättningslöst möte och vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.